Bogatą ofertę dla motoryzacji, w tym chińskie jednoślady i elektryczne samochody, a także różnorodne propozycje dla wyposażenia wnętrz prezentowało ponad 200 wystawców z Chin, którzy obecni byli na tegorocznej edycji Targów China Expo Poland. Impreza odbyła się w dniach 12-14 września w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Wydarzenie zainaugurowała uroczysta ceremonia, w której uczestniczyło wiele ważnych osobistości ze świata polityki, dyplomacji i biznesu. Przez trzy dni targów z ofertą chińskich firm zapoznało się ponad 5100 zwiedzających. Co więcej, dla uczestników przygotowano konferencje dotyczące różnych aspektów prowadzenia biznesu z Chińczykami. Największą popularnością cieszyły się spotkania dotyczące importu z Dalekiego Wschodu. Na miejscu czekało też wiele atrakcji nawiązujących do tradycji i kultury Orientu. Goście mogli obejrzeć efektowny taniec lwa, taniec z wachlarzami bojowymi, a także wziąć udział w różnorodnych warsztatach i konkursach.

Uroczyste rozpoczęcie

China Expo Poland rozpoczęły się od uroczystej ceremonii. Swoją obecnością otwarcie uświetnili Wang Wengang – radca polityczny Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Mao Wan Qing – prezes Chińskiej Rady Promocji Handlu Międzynarodowego miasta Taizhou oraz Tian Guofeng z Chińskiego Międzynarodowego Centrum Wymiany Technicznej i Ekonomicznej. Licznie przybyli również przedstawiciele polskiego świata polityki, dyplomacji i biznesu. Administrację rządową i parlament reprezentowali m.in. Roman Kaczor, poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczący Polsko-Chińskiej Grupy Parlamentarnej oraz Danuta Sojka-Andrzejewska, która przybyła na wydarzenie w imieniu wicepremiera, Ministra Gospodarki, Janusza Piechocińskiego – patrona honorowego Targów China Expo Poland. Ponadto, w ceremonii uczestniczyli ambasadorzy takich państw jak Korea, Pakistan, Rosja, Serbia, Słowenia i Tajlandia. Podczas uroczystego otwarcia miało miejsce ważne biznesowe wydarzenie. W obecności wszystkich gości zawarte zostało porozumienie o współpracy strategicznej między Chińską Radą Promocji Handlu Międzynarodowego miasta Taizhou a MT Polska. Ma ono na celu promowanie współpracy gospodarczej i handlowej między Polską a Chinami, a także zapewnienie przedsiębiorcom z tych krajów korzystnych warunków do rozwoju za granicą. Ceremonię zakończył widowiskowy taniec lwa, który jest nieodłącznym elementem wielowiekowej tradycji Chin.

Bogata oferta z wielu branż

Wśród wielu wystawców z Chin na China Expo Poland 2013 najliczniej zaprezentowali się przedsiębiorcy z sektora motoryzacyjnego. Na stoiskach pojawiły się części do samochodów osobowych i dostawczych, rozmaite akcesoria do pojazdów, a nawet skutery i auta elektryczne. – To bardzo dobre wydarzenie. Przyszło sporo zwiedzających. My osiągnęliśmy swój cel, bo odbyliśmy naprawdę dużo rozmów z przedsiębiorcami i przez te dni zyskaliśmy wielu potencjalnych klientów. Nasza firma produkuje auta elektryczne o marce ZD. To samochód, który nie emituje spalin, jest cichy i przyjazny środowisku – powiedział przedstawiciel firmy Xin Da Yang Group. W ofercie targów pojawiły się też propozycje z zakresu wyposażenia wnętrz jak choćby elementy oświetlenia, elektroniki, akcesoria łazienkowe czy dekoracje. – Jesteśmy po raz pierwszy w Polsce. Podczas targów odbyliśmy rozmowy biznesowe i mieliśmy zapytania o ofertę – przyznał George Owen z firmy Taizhou Defeier Sanitary Ware, która na China Expo Poland prezentowała produkty sanitarne. Ponadto na targach nie zabrakło sektora biznesu polsko-chińskiego, w ramach którego swoje usługi prezentowały firmy związane z dalekowschodnim rynkiem.

Praktyczna wiedza o biznesie

Targom China Expo Poland 2013 towarzyszył szereg ciekawych konferencji poświęconych różnorodnym aspektom polsko-chińskiego biznesu. Eksperci przybliżyli gościom między innymi takie zagadnienia jak wymiana towarowa na linii Polska-Chiny, transport dóbr, różnice kulturowe pomiędzy krajami czy zasady rozliczenia płatności w yuanie. Największym powodzeniem cieszyły się spotkania związane ze sprowadzaniem produktów z Chin, w tym konferencja „Import z Chin: jak to robić i czy wciąż warto”, prowadzona przez Leszka Ślazyka – twórcę portalu chiny24.com. Z ogromnym zainteresowaniem spotkały się również spotkania „Bezpieczny import z Chin w 3 krokach” z udziałem Pauliny Kiełbus-Jania - prezes zarządu spółki BigChina oraz „Jak sprawdzić kontrahenta z Chin”, które poprowadził Jacek Koziaczy, prezes zarządu Creditreform Polska.

- Zainteresowanie kolejną już edycją China Expo Poland bardzo nas cieszy. Pokazuje, że zarówno Polakom jak i Chińczykom cały czas zależy na zacieśnianiu współpracy gospodarczej pomiędzy naszymi krajami. Potwierdzeniem jest też porozumienie zawarte na targach – wyjaśnił Bartosz Sosnowski, prezes zarządu MT Polska, która wspólnie z China Town Travel organizuje China Expo Poland. – Co ważne, Polaków interesuje nie tylko sama oferta chińskich wystawców. Chcą też wiedzieć, jak z sukcesem z nimi współpracować. Zorganizowane na targach konferencje okazały się strzałem w dziesiątkę - dodał Bartosz Sosnowski.

Dalekowschodnie atrakcje

China Expo Poland to nie tylko wydarzenie wspierające przedsiębiorczość, ale także doskonała okazja do bliższego poznania kultury Chin. Goście tegorocznej edycji imprezy mieli okazję wziąć udział w serii spotkań na temat chińskiej medycyny naturalnej, gdzie mogli usłyszeć między innymi o Li Ching Yunie - dalekowschodnim zielarzu, który przeżył w zdrowiu ponad 250 lat. Przedstawiono również zagadnienia z zakresu chińskiej astrologii i historii kaligrafii. Dla zainteresowanych wystrojem wnętrz zorganizowano spotkania dotyczące tradycyjnego wyposażenia dalekowschodniego domu, a także urządzenia nowoczesnego mieszkania z orientalnymi akcentami. Ponadto przygotowano pokazy i warsztaty wschodnich sztuk walki oraz degustacje chińskiej kuchni. Nie zabrakło konkursów dla zwiedzających. Dla amatorów fotografii przygotowano konkurs, w którym zgłaszane były zdjęcia w dwóch kategoriach - motyw chiński wpleciony w polską rzeczywistość oraz motyw polski wpleciony w chińską rzeczywistość. We współpracy z fińskimi liniami lotniczymi Finnair zorganizowano z kolei specjalny konkurs „Poleć z FINNAIR do Chin”, którego zwycięzca został nagrodzony biletem lotniczym do Państwa Środka.

Patroni i partnerzy

Patronaty honorowe nad III edycją China Expo Poland objęli: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Polski Związek Motorowy, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich i Krajowa Izba Gospodarcza. Partnerem strategicznym wydarzenia były linie lotnicze Finnair, merytorycznym - Polska Izba Motoryzacji, a sponsorem – firma Klucz Mobile.

Więcej informacji nt. China Expo Poland znajduje się na stronie www.chinaexpo.pl.