Grupa Radpol, wytwórca i dostawca zaawansowanych technologicznie produktów dla energetyki, instalacji do przesyłu ciepła, a także instalacji wodnych, kanalizacyjnych i gazowych, zwiększyła skonsolidowane przychody z 28,96 mln zł w I kw. 2013 do 38,82 mln zł w I kw. 2014 r., czyli o 34%. Jednocześnie Radpol odnotował wzrost skonsolidowanego zysku brutto na sprzedaży o 41% - z 7,22 mln zł w I kw. 2013 r. do 10,19 mln zł w I kw. 2014 r. oraz wzrost skonsolidowanego zysku netto o 178% do 1,7 mln zł na koniec I kw. 2014 r. wobec 0,61 mln zł rok wcześniej. EBITDA grupy wzrosła do 5,45 mln zł, czyli o 1,36 mln zł r/r (+33%). Wzrosty wyników odnotowane przez Radpol w pierwszych 3 miesiącach br. to efekt zarówno umacniania przez grupę pozycji na rynku krajowym, jak i rozwoju eksportu. W I kw. 2014 r. sprzedaż w Polsce wzrosła o 36% r/r do 34,06 mln zł, zaś sprzedaż za granicą o 19% r/r do 4,76 mln zł.

- Bardzo dobre wyniki pierwszego kwartału to efekt konsekwentnie realizowanej przez nas strategii rozwoju. Dzięki inwestycjom na kwotę 140 mln zł zrealizowanym w ciągu 6 lat, możemy konkurować na rynku produktami wytwarzanymi w światowej jakości technologiach, nierzadko o unikatowych cechach. Systematycznie zwiększamy też synergie generowane w ramach grupy dzięki kolejnym akwizycjom i poszerzaniu oferty produktowej. Dzięki ostatniemu przejęciu Finpol Rohr, w czerwcu ubiegłego roku, w naszych przychodach pojawił się nowy segment, systemy ciepłownicze, który zapewnił nam wzrost na poziomie 4 mln zł w pierwszym kwartale tego roku. Jednocześnie odnotowaliśmy zwiększenie sprzedaży o 5,89 mln zł, czyli o 20%, na wcześniejszej działalności. Znaczące wzrosty odnotowaliśmy na najwyżej marżowych segmentach, jak wyroby termokurczliwe, izolatory z elektroporcelany i żerdzie strunobetonowe, co przełożyło się na dynamiczne zwiększenie zysku netto – komentuje Krzysztof Pióro, prezes zarządu Radpol SA.

Największy wzrost przychodów w I kw. 2014 r. grupa Radpol odnotowała w segmencie żerdzi strunobetonowych – do poziomu 7 mln zł (+48% r/r). Sprzedaż izolatorów z elektroporcelany wzrosła w tym okresie o 16% do 4,66 mln zł, zaś flagowych produktów człuchowskiej fabryki Radpolu – wyrobów termokurczliwych – do poziomu 6,62 mln zł (+22%). Jednocześnie największą sprzedaż w grupie Radpol generowały nowoczesne systemu rurowe z PP i PE do przesyłu mediów. Ich sprzedaż wzrosła w I kw. 2014 r. wyniosła 12,28 mln zł, co stanowiło wzrost o 13% r/r.

 

Głównymi rynkami eksportowymi grupy Radpol w I kw. br. były Finlandia (ze sprzedażą na poziomie 627 tys. zł), Włochy (564 tys. zł), Estonia (492 tys. zł), Czechy (492 tys. zł) i Słowacja (461 tys. zł). Przychody realizowane w tych krajach stanowiły 55% eksportu. Najważniejszymi produktami eksportowymi Radpolu były izolatory z elektroporcelany i wyroby termokurczliwe (odpowiednio 2,06 mln zł i 1,7 mln zł sprzedaży zagranicznej w I kw. br.) oraz nowoczesne systemy rurowe z PE i PP do przesyłu mediów (ok. 0,7 mln zł sprzedaży zagranicznej w I kw. 2014 r.)

- W minionym kwartale pogoda była dużym sprzymierzeńcem realizowanych przez nas wzrostów, gdyż pozwoliła na uniknięcie dłuższych przestojów w inwestycjach infrastrukturalnych. Z drugiej strony, mamy coraz bardziej kompleksową i innowacyjną ofertę, coraz skuteczniej przebijamy się też z nią na różnych rynkach. Duże znaczenie ma solidność i pewność realizowanych przez nas zleceń oraz sprawność obsługi. Wszystkie te elementy pozwalają nam oczekiwać dalszych wzrostów  w kolejnych kwartałach. W najbliższych tygodniach nastąpi pełne uruchomienie bardzo nowoczesnej linii produkcyjnej w naszej fabryce w Kolonii Prawiedniki k. Lublina, dzięki której będziemy mogli produkować rury preizolowane, także z barierą antydyfuzyjną, w pełnym zakresie średnic, aż do wymiaru 1000 mm. Realizacja zleceń na te produkty pozwoli nie tylko na zwiększenie przychodów, ale także zysków, gdyż są to produkty generujące najwyższe marże w swojej grupie asortymentowej. W pierwszym kwartale tego roku kontynuowaliśmy też inwestycje w naszych fabrykach. Na rozwój mocy produkcyjnych, usprawnienie systemu sprzedaży i procesu zarządzania wydatkowaliśmy w tym okresie 5,24 mln zł, co też będzie miało wpływ na osiągane w przyszłości wyniki – zaznacza Krzysztof Pióro.