Plast-Box, jeden z najnowocześniejszych wytwórców opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, rozwija swoją obecność w regionie krajów bałtyckich. Łączny wzrost sprzedaży na Litwę, Łotwę i do Estonii wyniósł 40% w 2013 r. w porównaniu do poprzedniego roku. Dane za I półrocze 2014 r. pozwalają spodziewać się dalszych wzrostów.
Największym odbiorcą słupskiego producenta spośród krajów bałtyckich jest Łotwa. To właśnie od niej blisko 20 lat temu rozpoczęła się eksportowa działalność Plast-Boxu w tym regionie. Później spółka weszła także na rynki litewski i estoński. Jednak choć grupa na przestrzeni lat umacniała się we wszystkich trzech krajach, to nadal Łotwa jest wśród nich najdynamiczniej rosnącym rynkiem zbytu. W 2013 r. dostawy Plast-Boxu do łotewskich klientów zwiększyły się o 93%.
- Każdy z rynków w krajach bałtyckich jest nieco inny, co wpływa na sposób prowadzenia działalności i zróżnicowanie kanałów dystrybucji. Rynek litewski zdominowany jest przez dystrybutorów, na Łotwie rozwija się zarówno dystrybucja, jak i sprzedaż bezpośrednia. Z kolei w Estonii dominuje ten ostatni model wymiany handlowej. Jednocześnie odbiorcy ze wszystkich krajów bałtyckich postrzegają nasze opakowania jako wysokiej jakości produkty wytwarzane według wyśrubowanych zachodnich norm, co w efekcie przekłada się na chęć rozwijania współpracy z nami – wyjaśnia Andrzej Sadowski, członek zarządu Plast-Box SA.
Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży do krajów bałtyckich to zasługa zarówno poszerzenia wymiany handlowej z dotychczasowymi klientami, jak i pozyskania nowych odbiorców. Na Łotwie i Litwie klientami Plast-Boxu są firmy spożywcze oraz podmioty z branży chemicznej. Wśród estońskich partnerów producenta ze Słupska dominują przedsiębiorstwa z sektora spożywczego, głównie zajmujące się przetwórstwem rybnym.
Łącznie z Litwą, Łotwą i Estonią Plast-Box eksportuje plastikowe opakowania do niemal 30 krajów europejskich. Sprzedaż zagraniczna w 2013 r. wygenerowała blisko 70% obrotów grupy.