Ponad 1030 wyrobów znajduje się obecnie na liście tradycyjnych produktów w Polsce. Są wśród nich m.in. produkty mleczne i mięsne, warzywa i owoce, wyroby piekarnicze, ale też miody, napoje, a nawet gotowe dania. Co więcej, na liście wciąż przybywa nowych artykułów, co wiąże się z coraz większą modą wśród Polaków na tradycyjne wyroby i popularnością filozofii „slow food”. Tego typu produkty będą prezentowane na II Targach Produktów Regionalnych Regionalia, które odbędą się w warszawskim Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska. W ten sposób lokalni producenci mogą promować swoje produkty na szeroką skalę wśród tysięcy klientów, w tym wśród przedstawicieli sieci handlowych, restauracji i sklepów ze zdrową żywnością. Wydarzenie odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia br. przy ul. Marsa 56c w Warszawie.
- Wzrostowi liczby tradycyjnych produktów w Polsce towarzyszy ogromny popyt na tego typu wyroby. Zdrowa żywność zyskuje też szerokie uznanie w stolicy, gdzie powstaje wiele inicjatyw poświęconych tradycyjnym wyrobom, jak na przykład Targi Regionalia. Wydarzenie to jest doskonałą okazją do prezentacji produktów wytwarzanych lokalnie w różnych częściach kraju i świata wśród warszawiaków, stwarza też firmom dogodne warunki do ich bezpośredniej sprzedaży - mówi Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora Targów Regionalia.
Regiony ze smakiem i tradycją
Polska to kraj z bogatym dziedzictwem kulinarnym. Na liście tradycyjnych produktów jest aktualnie 1036 wyrobów, które powstają na bazie unikatowych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie i są głęboko zakorzenione w tradycji i kulturze poszczególnych regionów. Najwięcej artykułów zarejestrowanych jest w województwie pomorskim – 135 wyrobów. Drugie w kolejności, z liczbą 131 produktów, jest województwo śląskie, a trzecią lokatę na podium zajmuje województwo podkarpackie - 112 wyrobów. Na końcu stawki są zaś województwo lubuskie (13 produktów tradycyjnych), zachodnio-pomorskie (16 artykułów), a także warmińsko-mazurskie (24 wyroby). Na listę produktów tradycyjnych wpisywane są artykuły, których jakość czy unikatowe cechy są wynikiem stosowania tradycyjnych metod produkcji, wykorzystywanych przynajmniej od 25 lat. Co więcej, produkty te są składnikiem kulturowego dziedzictwa regionu, z jakiego pochodzą i stanowią element tożsamości lokalnej społeczności. Lista produktów tradycyjnych prowadzona jest przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz marszałków poszczególnych województw. Ma na celu promocję wyrobów, które zostały wytworzone w oparciu o tradycyjne metody.
Katalog smaków
Podczas Targów Regionalia prezentowany będzie obszerny katalog regionalnych produktów z Polski i ze świata. W ofercie znajdą się m.in. masło i sery Spółdzielni Mleczarskiej w Skarszewach, oryginalne domowe przetwory Wytwórni Towarów Niezwykłych, a także produkty mięsne firmy Koneser. Poza tym, propozycje regionalnych trunków przedstawią Nalewki Staropolskie, Wódki Regionalne oraz Potęga Tradycji. Firma Austriackie Exclusiv z kolei będzie promować takie produkty jak sery, szynki czy olej z pestek z dyni. Oprócz oferty lokalnej żywności na targach nie zabraknie też wyrobów rzemieślniczych, mody inspirowanej folklorem czy kosmetyków naturalnych.
Szansa na promocję dla wystawców
Targi Regionalia stwarzają wiele możliwości dla lokalnych producentów. Przez trzy dni mogą tu zapoznać zwiedzających ze swoimi wyjątkowymi produktami i pozyskać nowych klientów. W imprezie wezmą udział zarówno konsumenci z Warszawy i okolic jak i przedstawiciele branży. Ponadto, zorganizowany zostanie też specjalny konkurs dla wystawców we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który pozwoli wyróżnić najlepsze regionalne wyroby na rynku. Targi Regionalia odbijają się też szerokim echem m.in. w prasie i internecie, więc jest to również okazja do promocji firm i produktów w mediach. W tym roku wydarzenie odbędzie się razem z Targami Turystyki i Wypoczynku LATO, w ramach których po raz pierwszy organizowane są Targi Agroturystyka.
Patronat honorowy nad II Targami Produktów Regionalnych Regionalia objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stanisław Kalemba, a także Marszałek Województwa Mazowieckiego – Adam Struzik.
Więcej informacji nt. wydarzenia na stronie www.regionalia.com.pl.