W opinii 53% Polaków rodzime firmy powinny współpracować z chińskimi przedsiębiorstwami - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na rzecz MT Polska, organizatora targów China Expo Poland 2012. Wśród zwolenników polsko-chińskich relacji biznesowych 39% jest zdania, że współpraca z Chinami to możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia nowych miejsc pracy. Badanie pokazuje też, że chińskie produkty cieszą się dużą popularnością - do ich nabywania przyznaje się 74% Polaków. Zdecydowanie najwięcej respondentów deklaruje, że najczęściej kupują wyprodukowane w Chinach odzież i obuwie – takiej odpowiedzi udzieliło 60% osób. Chińskich towarów nie zabraknie podczas targów China Expo Poland organizowanych w dniach 20-22 września w Centrum Targowo – Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Przez trzy dni ponad 200 chińskich producentów i eksporterów z wielu branż zaprezentuje polskim przedsiębiorcom tysiące produktów.
- Przeprowadzone na potrzeby targów China Expo Poland badanie pokazuje, że relacje biznesowe między polskimi a chińskimi firmami mają zwolenników u ponad połowy Polaków. W grupie osób popierających współpracę z chińskimi przedsiębiorstwami 39% jest zdania, że daje ona możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia nowych miejsc pracy. Ponadto, 32% respondentów będących za dwustronną współpracą uważa, że dzięki niej polskie firmy mogą dużo zyskać, a 24% sądzi, że z Chin można sprowadzać produkty, na które będzie stać wielu Polaków. Organizowane przez nas targi China Expo Poland są doskonałą okazją dla polskich eksporterów i importerów do nawiązywania dwustronnych kontaktów biznesowych i znalezienia odpowiedniego partnera w Państwie Środka, bez konieczności dalekich podróży - mówi Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora targów China Expo Poland.
Jak wynika z badań, do współpracy polskich firm z chińskimi przedsiębiorstwami bardziej przekonani są mężczyźni (57%), osoby z wyższym wykształceniem (65%) oraz osoby z miast liczących powyżej 500 tysięcy mieszkańców (69%). Respondenci, którzy nie byli zwolennikami relacji biznesowych na linii Polska-Chiny stanowili 31% ogółu badanych, natomiast zaledwie 10% tej grupy to zdecydowani przeciwnicy. Wśród osób nieprzekonanych do tego, by polskie firmy współpracowały z chińskimi przedsiębiorstwami dominuje grupa wyznająca pogląd, że chiński rynek i towary z niego płynące zagrażają naszej gospodarce (42%) oraz że produkty sprowadzane z Chin są słabej jakości (42%). Co dziesiąty ankietowany przeciwnik polsko-chińskich relacji biznesowych ma natomiast obawy związane z tym, że chińskie przedsiębiorstwa nie wywiązują się z umów. Choć wiele polsko-chińskich biznesów odniosło sukces, niestety aż 14% społeczeństwa nadal kojarzy Chiny z niedokończeniem przez jedną z chińskich firm autostrady w Polsce.
Co ważne, badanie pokazuje, że do nabywania produktów z Chin przyznaje się 74% Polaków, a tylko 16% deklaruje, że nie kupuje takich towarów. Z kolei 10% społeczeństwa nie zwraca uwagi na kraj pochodzenia produktów. Największą popularnością cieszą się odzież i obuwie – aż 60% badanych Polaków przyznało, że najczęściej kupuje te produkty. Na drugim miejscu znajduje się sprzęt RTV i AGD (29% osób), a na trzecim artykuły dziecięce i zabawki (23% osób). Polacy rzadziej kupują pochodzące z Chin elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, meble (8%) i części samochodowe (7%). Kobiety (63%) częściej niż mężczyźni wspominają o nabywaniu odzieży i obuwia z Chin. Panowie z kolei chętniej kupują sprzęt AGD i RTV (33%) oraz części samochodowe (10%). Dwudziesto- i trzydziestolatkowie w porównaniu do innych grup wiekowych częściej mówią o kupowanej chińskiej odzieży i obuwiu, ale także o sprzęcie RTV i AGD. Trzydziestolatkowie, prawdopodobnie z uwagi na swe role rodzicielskie, zdecydowanie najczęściej wspominają o artykułach dziecięcych - 41%. Z kolei w najstarszych grupach wiekowych (50+) najwięcej (27%) jest osób, które twierdzą, że w ogóle nie kupują chińskich produktów. Popularność w Polsce produktów z Chin odzwierciedlają także dane dot. importu - Chiny zajmują bowiem w polskim imporcie trzecie miejsce. W pierwszym półroczu 2012 r. do Polski importowano z Chin towary o wartości 6,49 mld euro, o 2,4% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
- Chińskie produkty są bardzo popularne w naszym kraju, stąd na targach China Expo Poland producenci i eksporterzy z Chin zaprezentują szeroki wybór towarów z różnych branż. Nie zabraknie odzieży, tekstyliów, obuwia, narzędzi, mebli czy zabawek. Atutem tych towarów jest nie tylko atrakcyjna cena, ale również dobra jakość, która często jest jednak podważana w stereotypowym myśleniu o produktach „made in China”. W przeprowadzonym przez nas badaniu najwięcej Polaków, bo aż 63%, kojarzyło produkty wytwarzane w Chinach z niską ceną. Niestety wiele osób - 60%, kojarzyło również towary z Chin z niską jakością, 47% z podróbkami, a tylko 4% z nowoczesnymi wzorami, 3% ze znanymi markami i 2% z wysoką jakością. Każdy kto przyjdzie na nasze targi może się przekonać, że w ofercie chińskich przedsiębiorców są dobrze wykonane i wartościowe produkty. Te towary są świetną wizytówką chińskich firm - dodaje Bartosz Sosnowski.
Postęp gospodarczy sprawił, że Chiny bardzo zmieniły swoje oblicze i umocniły pozycję na arenie międzynarodowej. Jednak Polacy nadal najczęściej kojarzą Państwo Środka z największą liczbą ludności oraz tanią siłą roboczą – tak odpowiedziało po 57% respondentów. Z drugiej strony, choć pozytywne ekonomiczne aspekty związane z Chinami nie skupiają głównej uwagi Polaków, to jednak są one coraz częściej dostrzegane przez polskie społeczeństwo. Dla 24% respondentów Chiny to kraj o dynamicznym rozwoju gospodarczym, 11% utożsamia go z nowoczesnymi technologiami, 8% z produkcją samochodów, a dla 4% to kraj ze stabilną sytuacją finansową i rezerwami walutowymi. Tyle samo osób kojarzy Państwo Środka z szybkimi kolejami.
Targi China Expo Poland 2012 dadzą możliwość nie tylko nawiązywania kontaktów między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami, zobaczenia wielu ciekawych produktów przywiezionych wprost z Państwa Środka. Trzy targowe dni będą również obfitowały w konferencje poświęcone polsko-chińskiej współpracy biznesowej. Prelekcji tego rodzaju będzie można wysłuchać w ramach Dni Eksportera i Importera. Nie zabraknie także konkursów i atrakcji przybliżających Polakom tradycję, kulturę i aktualny obraz Chin.
Honorowe patronaty nad drugą edycją China Expo Poland objęli Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, ICC Polska – Międzynarodowa Izba Handlowa, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Izba Handlu oraz Związek Banków Polskich. Targi wspierają również merytorycznie chińskie organizacje biznesowe. Organizatorami China Expo Poland 2012 są Międzynarodowe Targi Polska i China Town Travel. Wstęp na targi oraz udział w konferencjach jest bezpłatny. Więcej na stronie www.chinaexpo.pl.