Marka PORTA DRZWI jest obecna na około 20 rynkach zagranicznych, w tym w większości krajów Europy. Firma umacnia swoją obecność m.in. za wschodnią granicą Polski, gdzie w zeszłym roku zanotowała wysoką dynamikę sprzedaży. Spośród wszystkich krajów byłego bloku wschodniego na uwagę zasługuje eksport na Białoruś, gdzie firma wypracowała 33% wzrostu sprzedaży rok do roku. Porta rozwinęła w zeszłym roku także sprzedaż do Rosji i krajów bałtyckich. Większość sprzedaży na tych rynkach to zamówienia składane przez deweloperów budujących hotele, placówki medyczne czy obiekty takie jak Sąd Najwyższy w Mińsku lub stadion Dynama Mińsk.
- Sprzedaż inwestycyjna to lokomotywa napędzająca znaczną część naszego eksportu i głównie tam, gdzie zamówienia obiektowe odgrywają decydującą rolę, odnotowaliśmy znaczące przyrosty sprzedaży. Klientów zdobywamy przede wszystkim ofertą asortymentową i możliwością wykonania niestandardowych produktów w dużej liczbie. To właśnie zamówienia na drzwi techniczne, często o nietypowych gabarytach czy wykończeniu, były ważną pozycją w zleceniach inwestycyjnych w 2018 r. Umożliwiły to inwestycje w technologie produkcji, których dokonaliśmy w ostatnim czasie w naszych fabrykach – wyjaśnia Łukasz Luto, wiceprezes i dyrektor zarządzający Porta KMI Poland.
Porta rozwija także eksport na zachód Europy. Drzwi polskiego producenta znajdują nabywców w krajach takich jak Niemcy, Wielka Brytania, Malta, Islandia czy Francja. Na tym ostatnim rynku, uznawanym za szczególnie wymagający, większość eksportu to sprzedaż detaliczna, która w minionym roku wzrosła o ponad jedną czwartą (26% r/r).
Poza Europą Porta KMI Poland jest obecna w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w Wietnamie. Szczególnie wart odnotowania jest fakt, że w przypadku Wietnamu sprzedaż eksportowa firmy w 2018 r. wzrosła więcej niż dwukrotnie. Było to możliwe za sprawą realizacji dostaw do dużych inwestycji deweloperskich. Aktualnie firma wykonuje zamówienia do kolejnych budów, a ich wartość pozwala już dziś szacować, ze rok 2019 będzie również bardzo udany pod względem rozwoju eksportu do Wietnamu.
- Dziś jesteśmy bardzo mocni w Europie, ale kierunek azjatycki jest dla nas również atrakcyjny i rozwój na tamtejszych rynkach będzie jednym z celów naszej strategii eksportowej na ten rok. W Wietnamie systematycznie pracujemy na coraz mocniejszą pozycję, rozwijamy też sieć salonów. Jednocześnie przyglądamy się innym rynkom azjatyckim, a szczególnie Indiom, gdzie niebawem będziemy chcieli wejść sprzedażowo – zapowiada Łukasz Luto.