Coraz więcej osób zamierza przygotować świąteczne potrawy używając produktów kupionych w internecie - wynika z ankiety przeprowadzonej przez A.pl Internet. Świąteczne zakupy spożywcze w sieci zadeklarowało prawie ¾ badanych. Spośród nich aż 76% będzie robić takie zakupy w tym roku po raz pierwszy, a 24% korzystało już z tej możliwości w poprzednich latach. Co trzeci respondent zamierza przez Internet kupić wszystkie lub większość produktów spożywczych na bożonarodzeniowy stół. Jest to możliwe, bo w e-delikatesach obok pełnego asortymentu produktów używanych w ciągu całego roku będzie też można kupić świeżego karpia, pierogi z kapustą i grzybami, makowce i wiele innych bożonarodzeniowych potraw. W ofercie internetowej nie zabraknie również bombek, ozdób świątecznych, a także choinek.
- Okres przedświąteczny wiąże się z dużym wzrostem zainteresowania naszym sklepem ze strony klientów. W ubiegłym roku średnia wartość świątecznego koszyka klienta wyniosła blisko 263 zł. Zanotowaliśmy też zwiększoną liczbę zamówień o ok. 80%. Podobnych lub nawet lepszych wyników spodziewamy się również w tym roku. Przed świętami zakupy przez Internet robią bowiem nie tylko nasi dotychczasowi, ale również nowi klienci. W A.pl czeka na nich specjalna oferta, w której znajduje się około tysiąca produktów świątecznych, często do kupienia w bardzo atrakcyjnych cenach - mówi Jakub Milewski, koordynator e-commerce w A.pl Internet.
Przed zeszłorocznymi świętami rekordowym zainteresowaniem w A.pl cieszyły się pomarańcze. Ich sprzedaż w tym okresie zwiększyła się o prawie 300% względem września. W tym roku, jak pokazują dane z ankiety A.pl, najbardziej popularne w zamówieniach internetowych mają być alkohol i napoje. Kategorie te wskazało odpowiednio blisko 41 i ponad 32% badanych, którzy planują zrobić świąteczne zakupy spożywcze w sieci.
- Specjalna świąteczna oferta w naszych e-delikatesach produktowa i cenowa przyciąga wielu klientów. Jednak głównymi motywami, dla których decydujemy się na zrobienie zakupów spożywczych przez internet są wygoda i oszczędność czasu. Tym bardziej, że w ferworze bożonarodzeniowych przygotowań stanowią one szczególnie istotny aspekt - zauważa Jakub Milewski.
Według danych z ankiety najczęstszym powodem, dla którego Polacy przed świętami zamierzają skorzystać z możliwości zakupów spożywczych w sieci to możliwość uniknięcia tłoku w sklepach i kolejek. Takie uzasadnienie podało blisko 69% badanych, którzy planują zrobić zakupy na świąteczny stół w internecie. Bardzo ważne są również oszczędność czasu i brak konieczności dźwigania produktów. Na te argumenty wskazało po ok. 59% ankietowanych. Dodatkową wygodą i pomocą w zakupach A.pl, jest gotowa lista zakupowa z produktami świątecznymi. Została ona podzielona na 13 kategorii m.in. przysmaki i specjały, owoce, słodycze, alkohole, przyprawy i sosy, kawy i herbaty, warzywa, przekąski, nabiał, ryby i owoce morza czy mięso i wędliny. Na jej podstawie klienci mogą sprawnie i szybko wybrać niezbędne artykuły, by przygotować smakowite specjały na wigilijny stół.
Na świąteczne zakupy w e-delikatesach często decydują się również firmy. W ubiegłym roku średnia wartość koszyka klientów b2b wyniosła prawie 375 zł, a łączna wartość zamówień firmowych przekroczyła 150 000 zł. W okresie przedświątecznym przed rokiem klienci biznesowi A.pl najczęściej kupowali kosze prezentowe, w tym słodycze i alkohol – głównie wino.
- Kosze upominkowe zamawiane przez Internet doskonale sprawdzają się w przypadku firm w okresie przedświątecznym, bo stanowią ciekawą propozycję prezentową dla partnerów biznesowych. W A.pl nasi klienci sami mogą dobierać produkty spożywcze do zestawu świątecznego i komponować kosze prezentowe według własnego uznania. Pozwala to na dużą elastyczność produktową i cenową w przygotowywaniu świątecznych prezentów - dodaje Jakub Milewski.
Badanie przeprowadzone zostało przez A.pl Internet za pomocą ankiety na stronie internetowej delikatesów A.pl w listopadzie 2011 r. Na każde z pytań zamieszczonych w ankiecie odpowiedziało ponad 1000 respondentów.